hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > خبرها > اخبار ویژه > خوزستان| کمبود 10 هزار معلم در مدارس خوزستان

خوزستان| کمبود 10 هزار معلم در مدارس خوزستان

خوزستان در حالی با چالش کمبود 10 هزار معلم دست‌وپنجه نرم می‌کند که بیش از یک‌میلیون دانش‌آموز در این استان مشغول تحصیل هستند. به گزارش فارس، با شروع تب‌وتاب آغاز سال تحصیلی جدید موضوع کمبود 10 هزار معلم در خوزستان دوباره به صدر اخبار آمده است و برنامه‌های مختلفی برای جبران این کمبود عنوان‌شده است.

پیگیری ردیف استخدامی ویژه آموزش‌وپرورش خوزستان

سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش خوزستان در روزهای گذشته از پیگیری حل مشکل نیروی انسانی از طریق اختصاص سهمیه استخدامی ویژه آموزش‌وپرورش استان خبر داد. مهدی رفیعی دهکردی می‌گوید: کار آموزش‌وپرورش باکیفیت ارتباطی ناگسستنی دارد و به دلیل اینکه کیفیت معلول نیروی انسانی است، ازاین‌رو کمبود نیروی انسانی به‌عنوان اولین مشکل در آموزش‌وپرورش به شمار می‌آید. او می‌افزاید: در حال حاضر آموزش‌وپرورش خوزستان با کمبود 16 هزار و 700 نفر نیروی انسانی روبه‌رو است که از این تعداد حدود 7 هزار و 400 نفر را از طریق حق‌التدریس که از سال گذشته در آموزش‌وپرورش وجود دارند برطرف می‌کنیم و برای 9 هزار و 300 نفر نیروی باقیمانده که باید اول مهرماه سال تحصیلی آینده در کلاس‌های درس حضورداشته باشند می‌بایست راهکاری جدی اندیشیده شود. سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش خوزستان ادامه می‌دهد: در مناطق کم برخوردار به دلیل پراکندگی معضل کمبود نیروی انسانی شدیدتر است و اگر معضل حل شود اقدامات کیفیت بخش در آموزش‌وپرورش با سرعت بیشتر و بهتری انجام می‌شود. او اظهار می‌کند: استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته، استفاده از حق‌التدریس همکاران موظف از دیگر راهبردهای مجموعه آموزش‌وپرورش در خصوص رفع موقتی مشکل کم بود نیروی انسانی است. البته همچنان مهم‌ترین راهبرد جذب نیروی انسانی جدید است.

مشکل کمبود معلم تا مهرماه حل نمی‌شود

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش‌وپرورش خوزستان نیز دراین‌باره می‌گوید: در حال حاضر حدود 10 هزار نفر کمبود معلم در استان داریم که برای مهرماه امسال این کمبود همچنان وجود خواهد داشت. حرج چلداوی درباره راهکار حل این مشکل اظهار می‌کند: آموزش‌وپرورش از دو طریق نیروی انسانی خود را تأمین می‌کند؛ یک روش از طریق پذیرفته‌شدگان در کنکور سراسری دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی است که بر مبنای آن امسال هزار و 840 نفر در استان خوزستان پذیرفته می‌شوند و سال 1402 در آموزش‌وپرورش استخدام خواهند شد. روش دوم نیز جذب نیرو به‌صورت سالانه از طریق آزمون استخدامی است. او ادامه می‌دهد: معلمانی که امسال وارد آموزش‌وپرورش می‌شوند، حدودا هزار و 300 تا 400 نفر هستند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش‌وپرورش خوزستان بیان می‌کند: پیش‌ازاین کمبود حدود 17 هزار معلم در استان وجود داشت که از این تعداد هفت هزار و 400 نیرو طی سال‌های 94، 95 و 96 جذب شدند و در حال حاضر حدود 10 هزار نفر کمبود معلم وجود دارد. او عنوان می‌کند: در شورای آموزش‌وپرورش مقرر شد که نامه‌ای به وزارت آموزش‌وپرورش ارسال شود که بر مبنای آن به خوزستان استخدام ویژه تعلق بگیرد. همچنین پنج هزار نیرو تحت عنوان خدمات خرید آموزشی یا نیروهای حق‌التدریس در آموزش‌وپرورش مشغول به کار شوند اما همچنان منتظر اعطای مجوز از سوی وزارت آموزش‌وپرورش هستیم.

استفاده از منابع استانی برای ساماندهی کمبود نیروی انسانی

یک کارشناس مسائل آموزشی نیز دراین‌باره می‌گوید: هرچند آموزش‌وپرورش باید به‌دوراز سیاست زدگی باشد اما متأسفانه آموزش‌وپرورش خوزستان به دلیل سیاست زدگی‌های بی‌شمار از رسالت اصلی خود دور شده است. علی مدحج بیان می‌کند: در 6 سال گذشته همه‌کاره‌ای انجام‌شده در حوزه آموزش‌وپرورش انتخاباتی بوده و درنهایت مدیرکل این اداره در اوج بحران‌های مربوط به پس از سیل از این سمت استعفا داد تا در انتخابات مجلس شرکت کند. او بیان می‌کند: معضل کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش خوزستان عواقب پنهان زیادی دارد که ریشه آن را باید در مسائل اجتماعی جست‌وجو کرد. ما حدود 620 هزار بی‌سواد مطلق در خوزستان داریم که این افراد توانایی درس دادن به فرزندان خود را ندارند، در کنار این مسئله کلاس‌های خالی از معلم سبب کاهش انگیزه دانش‌آموزان و درنهایت افت تحصیلی این افراد می‌شود. این کارشناس آموزش‌وپرورش می‌افزاید: در سال‌های گذشته برای جبران این کمبود از نیروهای بسیج، هلال‌احمر و سایر ارگان‌ها بهره بردند در حالی که این افراد تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت ندارند و معلوم نیست که خروجی کلاس‌های درس این افراد چه خواهد بود. او بیان می‌کند: متأسفانه در بحث کلان هم توجهی به آموزش‌وپرورش نمی‌شود و حدوداً 96 درصد از بودجه این وزارت خانه صرف امور جاری می‌شود برای همین هم اکثر معلمان فعال در آموزش‌وپرورش از انگیزه کافی برای حضور در کلاس‌های درس برخوردار نیستند. مدحج می‌گوید: این موضوع باید از طریق شورای آموزش‌وپرورش خوزستان دنبال شود و افرادی که در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند به‌صورت رسمی و یا پیمانی با منابع درون استانی به معلمی بپردازند تا بتوانیم دانش‌آموزان خوزستانی را برای رقابت با سایر دانش‌آموزان کشور مهیا کنیم در غیر این صورت در آینده هم شاهد این مشکلات خواهیم بود.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد